Het taoïsme, een rijke en veelzijdige filosofische traditie, omvat een breed scala aan concepten en ideeën. Naast ‘Te‘, ‘wu wei‘ en ‘Yin & Yang’, zijn er nog vele andere begrippen die een essentieel onderdeel vormen van de taoïstische leer. Hier zijn enkele van de meest prominente:
Tao (道): Dit is de centrale en meest fundamentele notie in het taoïsme. ‘Tao‘ kan worden vertaald als ‘de Weg’, en het verwijst naar de ultieme werkelijkheid of het universele principe dat ten grondslag ligt aan alles wat bestaat. Het Tao is onbeschrijflijk en ondefinieerbaar, en het kan alleen worden gekend en ervaren door directe ervaring.
Ziran (自然): Dit begrip betekent letterlijk ‘zelf-zo-zijnd’ of ‘natuurlijkheid’. Het verwijst naar het idee van spontaniteit en ongedwongenheid, en het is nauw verbonden met het concept van ‘wu wei’. Volgens de taoïstische leer moeten we streven naar een staat van ‘ziran’, waarin we handelen in overeenstemming met onze ware natuur en de stroom van het Tao.
Qi (氣): ‘Qi’ is het levensenergie of vitale kracht die door alle dingen stroomt. Het is de energie die het universum doordringt en verbindt, en het is essentieel voor gezondheid en welzijn. Taoïsten beoefenen vaak qigong, een reeks fysieke oefeningen en ademhalingstechnieken, om de stroom van qi in hun lichaam te reguleren en te harmoniseren.
Jing (精), Shen (神): Deze twee begrippen verwijzen respectievelijk naar de essentie of substantie van het leven, en de geest of het bewustzijn. Samen met qi vormen ze de “Drie Schatten” (三寶), de drie fundamentele aspecten van het menselijk leven volgens de taoïstische kosmologie. Taoïstische praktijken, zoals meditatie en innerlijke alchemie, richten zich vaak op het cultiveren en transformeren van deze drie aspecten.
Wu (無): Dit begrip betekent ‘niet-zijn’ of ‘leegte’, en het speelt een cruciale rol in de taoïstische filosofie. ‘Wu’ wordt vaak gecontrasteerd met ‘you’ (有), wat ‘zijn’ of ‘volheid’ betekent. Samen vormen deze twee begrippen een fundamentele dichotomie die de dynamiek van het universum weerspiegelt. Volgens de taoïstische leer moeten we de waarde en het potentieel van ‘wu’ erkennen, en leren om de ruimte van ‘niet-doen’ en ‘niet-weten’ te omarmen.
Daojia (道家) en Daojiao (道教): Deze twee termen worden gebruikt om onderscheid te maken tussen de filosofische en religieuze stromingen van het taoïsme. ‘Daojia’ verwijst naar de filosofische school, gebaseerd op teksten zoals de ‘Tao Te Ching’ en de ‘Zhuangzi’, terwijl ‘Daojiao’ verwijst naar de religieuze tradities en praktijken die zich later ontwikkelden, waaronder tempeldiensten, rituelen, en de verering van godheden en onsterfelijken.
Xian (仙): Dit begrip betekent ‘onsterfelijke’ en het speelt een centrale rol in de religieuze tradities van het taoïsme. ‘Xian’ verwijst naar individuen die spirituele perfectie hebben bereikt en die de beperkingen van het menselijk leven hebben overstegen. Deze onsterfelijken worden vaak gezien als bronnen van wijsheid en inspiratie, en ze worden vereerd in tempels en rituelen.
Neidan (內丹): Dit is het taoïstische begrip van innerlijke alchemie, een reeks esoterische praktijken gericht op de transformatie van het lichaam en de geest. Het doel van ‘neidan’ is om de ‘Drie Schatten’ (jing, qi en shen) te cultiveren en te transformeren, om zo spirituele verlichting en onsterfelijkheid te bereiken.
Bagua (八卦): Dit begrip, dat letterlijk ‘acht trigrammen’ betekent, verwijst naar de acht symbolen die worden gebruikt in de I Ching, een oud Chinees boek van wijsheid en divinatie. Elk trigram bestaat uit drie lijnen, die heel of gebroken kunnen zijn, wat respectievelijk ‘yang’ en ‘yin’ vertegenwoordigt. De ‘bagua’ worden gebruikt om de dynamiek van het universum te beschrijven, en ze spelen een centrale rol in verschillende taoïstische kunsten en wetenschappen, waaronder feng shui en qigong.
Laozi (老子) en Zhuangzi (莊子): Dit zijn de twee belangrijkste figuren van de taoïstische filosofie. Laozi, de vermoedelijke auteur van de ‘Tao Te Ching’, en Zhuangzi, de auteur van een gelijknamige tekst, zijn bekend om hun diepgaande en cryptische uitspraken over de aard van de Tao en de kunst van het leven. Hoewel er weinig bekend is over hun historische identiteit, worden hun leringen en ideeën tot op de dag van vandaag bestudeerd en gewaardeerd.
Fu (符): Dit begrip betekent ’talismannen’ of ‘amuletten’. In de religieuze traditie van het taoïsme worden talismannen gebruikt in rituelen en voor bescherming. Ze worden gezien als dragers van kosmische energieën en kunnen worden gezegend door taoïstische priesters.
Te (德): Dit is een cruciaal concept in het taoïsme. Te wordt vaak vertaald als “deugd” of “kracht”. Het verwijst naar de inherente natuur of kracht van een wezen dat zich manifesteert wanneer het in harmonie is met de Tao.
Hun (魂) en Po (魄): Dit zijn de twee soorten zielen in de taoïstische kosmologie. Hun is de etherische ziel, geassocieerd met het bewustzijn en de geestelijke aspecten van het individu, terwijl Po de lichamelijke ziel is, geassocieerd met het fysieke lichaam en de aardse verlangens.
Li (理): Dit begrip betekent “orde” of “principe” en verwijst naar de onderliggende harmonieuze structuur van het universum, zoals gereflecteerd in de natuur en in morele orde.
Tian (天): Dit begrip betekent ‘hemel’ en wordt vaak geassocieerd met het goddelijke en het transcendente in het taoïsme. Het wordt ook gebruikt om te verwijzen naar het lot of de voorbestemming.
Xuanxue (玄学): Dit betekent letterlijk ‘mysterieuze studie’ en het verwijst naar een filosofische stroming tijdens de Wei en Jin dynastieën die zich focuste op de interpretatie van de taoïstische en confucianistische klassiekers.
Guan (觀): Dit begrip betekent ‘observeren’ of ‘aanschouwen’. Het speelt een belangrijke rol in taoïstische meditatietechnieken, waarbij de beoefenaar zijn geest traint om de werkelijkheid te observeren zonder oordeel of gehechtheid.
Fanbai (反背): Dit begrip, dat letterlijk “omkeren en terugkeren” betekent, verwijst naar het idee van het terugkeren naar de oorspronkelijke staat van puurheid en eenvoud, een centraal thema in de taoïstische praktijk en filosofie.
Sanbao (三寶): Dit begrip betekent “Drie Schatten” en verwijst naar de drie centrale taoïstische deugden van mededogen, matiging en nederigheid.
Waidan (外丹): Dit begrip betekent “uiterlijke alchemie” en verwijst naar de alchemistische praktijken gericht op het creëren van elixers voor onsterfelijkheid en spirituele transformatie.
Dit zijn slechts enkele van de vele begrippen die de taoïstische leer vormgeven. Elk van deze concepten biedt een venster naar de diepe en complexe wijsheid van het taoïsme, en ze nodigen ons uit om onze kijk op de wereld en onszelf te verdiepen en te verrijken.
Deze begrippen geven een nog uitgebreider overzicht van de rijke ideeën en concepten binnen het taoïsme. Vergeet niet dat begrip van deze begrippen diepe studie en contemplatie vereist.
No Comments